dimarts, 21 de febrer del 2017

El cartell de la Passió Medieval, sota la tècnica del ferrotip

El Paranimf de la Universitat i una trentena d'assistents van veure en primícia el cartell de la segona edició de la Passió Medieval de Cervera, el passat divendres 17 de febrer. 

Les ponències de la roda de premsa van anar a càrrec de:

-     Sr. Jaume Rossich, Regidor de Cultura de la Paeria de Cervera.
-       Sra. Mariona Dalmases, Presidenta de l’Associació La Passió Medieval de Cervera.
-       Sr. Xavier Cañabate, President del Patronat de la Passió de Cervera.
-       Sra. Alba Cuñé, Directora Artística de la Passió Medieval de Cervera.
-       Sr. Pep Oriol, Director Escènic de la Passió Medieval de Cervera.




El ferrotip

El cartell d'enguany, així com el de l'any passat, és una autèntica obra d'art, de la mà de Joan Porredon i Xavi Miret. La fotografia del cartell s’ha imprès amb l’antiga i artesana tècnica fotogràfica del ferrotip, on hi apareix el personatge de Verònica, la dona que ajuda a Jesús al Carrer de l’Amargura i li eixuga la cara amb la tela que porta a les mans.



De fet, la gràfica de la Passió Medieval gira al voltant de tres eixos que comparteixen tan les representacions del segle XV com les actuals.

La Parròquia de Santa Maria de Cervera. Tota la nau de l’església convertida i transformada en escenari. L’acció envolta l’espectador, que l’observa com un espai conegut es troba en contínua metamorfosi segons l’acció teatral que es desenvolupa en cada moment.

El text. L’únic element que no ha patit variacions notables en aquests quasi 6 segles. Del text s’extreu i s’utilitza un passatge relacionat amb el personatge protagonista del cartell.


L’emoció. Reflexada en la cara de l’actriu. Per a captar l’expressió facial en detall dels actors, en Joan Porredon utilitza la tècnica artesanal del col·lodió humit, un procés que es va iniciar a mitjans del segle XIX. El ferrotip resultant genera imatges d’un marcat caràcter que accentuen l’expressivitat dels actors i que aporten al conjunt del cartell un aire de realisme màgic que s’adiu bastant amb la representació de la Passió Medieval.